verschillen in ceremonie/prijzen Belgie/Nederland

naamloos

Vorig jaar kreeg ik opleiding van Ria Andrea en zocht daarna naar de verschillende prijzen om mijn prijs op de markt te zetten.

Groot was mijn verbazing toen ik ging kijken naar de verschillende prijzen die een ceremoniespreker vraagt.

Ik kwam tot de conclusie dat, buiten Ria en nog een paar anderen, de prijzen in Nederland voor het maken van een persoonlijke ceremonie wel heel hoog lagen.

Het was ook mijn bedoeling om er iets aan te verdienen maar ik vroeg mij toch af wat een betaalbare maar toch realistische prijs was.

Ik ging op onderzoek uit.

Wat was er nu zo verschillend tussen België en Nederland wanneer je een burgerlijk huwelijk wenst?

Laten we even kijken:

Alles begint voor je huwelijk met een ondertrouw:

Ondertrouw is verplicht en zonder ondertrouw mag je in Nederland niet trouwen.

Nederland:

Dit kan op vanaf een jaar voor je officiële trouwdatum en uiterlijk 2 weken van tevoren zowel in de woonplaats van de bruid als van de bruidegom.

België:

Dit kan op vanaf 6 maand voor je officiële trouwdatum en uiterlijk 2 weken van tevoren zowel in de woonplaats van de bruid als van de bruidegom.

Hoe gebeurt het trouwen zelf:

 Nederland:

In Nederland heb je de keuze om te trouwen op een officiële locatie zoals bijvoorbeeld in het gemeentehuis of stadhuis of je kan kiezen om te trouwen op een door jezelf gekozen locatie.

a) trouwen op een officiële locatie:

Kosten: tussen € 400,- tot € 1000,-.

De prijzen verschillen niet alleen per gemeente, maar ook per dag en tijdstip. Zo is de zaterdag vaak het duurst en maandag het goedkoopst en is trouwen in de ochtend en avond duurder dan overdag.

Bij deze kosten, zijn de kosten voor een trouwambtenaar die in dienst is van de gemeente opgenomen. Dat betekent dat je – afhankelijk van beschikbaarheid – een trouwambtenaar uit de lijst kan kiezen om je door te laten trouwen.

Besef wel dat deze trouwambtenaren meestal maar beperkt de tijd voor je hebben op het gebied van voorbereiding.

Natuurlijk zullen ze hun best doen, maar de gemeente verwacht dat ze hooguit enkele uren bezig zijn met alle voorbereidingen per huwelijk, inclusief kennismakingsgesprek.

b) trouwen op een door jou gekozen locatie:

Wil je op een eigen locatie trouwen, dan zitten er weer andere kosten aan verbonden. Ook dien je dit minimaal drie maanden van tevoren aan te vragen bij de gemeente ter goedkeuring.

Hier wordt het huwelijk voltrokken door een Babs

Wie wordt jouw BABS?

In principe kun je iedereen uit je vrienden- of familiekring vragen om jullie BABS te zijn. Daarnaast bieden cabaretiers, zangers en andere entertainers zich ook steeds vaker aan om bruidsparen te trouwen.    

Ja kan ook kiezen voor een zelfstandig trouwambtenaar. Zij zijn gespecialiseerd in het schrijven en voordragen van persoonlijke toespraken en hiervoor gaan ze uitgebreid met jullie in gesprek. De zelfstandig trouwambtenaar is alleen bij één gemeente BABS, maar kan wel voor een dag bij een andere gemeente benoemd worden om bruidsparen te trouwen. Op deze manier kan een zelfstandig (of freelance) trouwambtenaar overal in Nederland, met eventuele toestemming van een gemeente, een rechtsgeldig huwelijk voltrekken.

Kostprijs voor een babs:

  • Een familielid of vriend als babs:      Gemeentelijke leges: (400 euro – 1.000 euro)

    Documenten voor het verzoekschrift

    Benoeming door de gemeente en beëdiging door de rechtbank (200euro – 400 euro)

 

  • Totale kost: 600 – 1.400 euro
  • Zelfstandige trouwambtenaar voor 1 dag

Gemeentelijke leges (400 euro – 1.000 euro)

Kosten zelfstandige trouwambtenaar (300 euro – 1000 euro)

Kosten benoeming van ‘jouw’ Babs voor 1 dag (0 euro – 85 euro)

   Totale kost: 700 euro – 2.000 euro

 

België:

In België kan je enkel trouwen op het gemeentehuis waar je je ondertrouw hebt gedaan.

Wie moet betalen is het beste af in Willebroek (9 euro); in Diksmuide en Niel (50 euro) is het trouwboekje het duurst.

Totale kost: gratis – 50 euro

Trouw je in België enkel voor de burgerlijke stand dan is dit inderdaad heel goedkoop maar hou er wel rekening mee dat deze dienst enkel een wettelijke dienst is dus onpersoonlijk.

Wil je hierbij ook nog een persoonlijke ceremonie dan kan je op zoek gaan naar een ceremoniespreker.

Kost: 300 euro – 1500 euro

Let wel op: In België kan je niet wettelijk trouwen via een persoonlijke ceremonie. Je moet altijd nog op het gemeentehuis een burgerlijke trouw hebben.

Vele mensen beslissen dan ook om bijvoorbeeld in de week voor hun huwelijk met de getuigen naar het gemeentehuis te gaan voor de burgerlijke trouw en op de dag van hun huwelijk een persoonlijke ceremonie te houden.

Voordeel: je kan burgerlijk trouwen op een tijdstip dat het in jouw gemeente gratis is.

Zoals je ziet is het verschil in kosten tussen België en Nederland om te trouwen aanzienlijk groot. Dit verklaart ook waarom mensen in België niet echt bereid zijn om de kost die men in Nederland betaald voor een babs hier te betalen

wat te doen met je oude trouwjurk?

Vandaag las ik over een heel mooi initiatief:

Hoe veel mensen hebben hun trouwjurk niet zomaar in de kast hangen?

Je wil hem niet zomaar weg doen maar ja, je kan hem ook niet dragen natuurlijk.

Misschien is dit initiatief dan iets voor jullie:

‘Doneer je trouwjurk voor kleertjes overleden baby’s’

Het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem roept vrouwen op hun trouwjurk te doneren, zodat Stichting Floor de Lis er babykleertjes van kan maken. Dat klinkt schattig, maar het idee erachter is verdrietig. De kleertjes zijn bestemd voor overleden pasgeboren baby’s.

Jo van Est (54) richtte Floor de Lis vorig jaar op nadat haar kleindochter Floor drie dagen na haar geboorte overleed. ,,Floor ging mee naar huis in een te groot rompertje en verder was er niets. Ook op internet was er niets te vinden.”

Werkjes van Floor de Lis

Volledig scherm
Werkjes van Floor de Lis © Facebook | Floor-de-Lis

Het gaat vaak om te vroeg geboren baby’s die zo klein zijn, dat reguliere winkels geen passende kleertjes hebben. De stichting roept vrouwen op om hun oude trouwjurk te doneren. ,,Die stoffen zijn heel mooi en neutraal. Voor jongens kunnen we blauw toevoegen, voor meisjes roze, of we kunnen ze wit laten”, zegt Jo.

De vrijwilligers van de stichting maken onder meer mutsjes, mandjes en slofjes voor de overleden baby’s. De pakjes en jurkjes maakt Jo alleen. ,,We werken nu in een team van vijf mensen. De donaties stromen binnen, dus we hebben het er heel druk mee.”

De vrouwen die hun trouwjurk doneren, krijgen als aandenken een stuk stof met een bedeltje eraan. De ouders krijgen dit aandenken ook.

Ziekenhuis

De verloskundeafdeling van het Rijnstate Ziekenhuis zet de werkgroep Intra Uteriene Vruchtdood (IUVD) actief in om de zorg rondom babysterfte zo goed mogelijk te laten voorlopen. Belangrijk doel is om ouders die dit overkomt goed te begeleiden en te informeren. Het ziekenhuis plaatste een oproep op Facebook waarin vrouwen wordt gevraagd hun trouwjurk te doneren.

Soms zijn overleden kindjes nog te klein om kleertjes (uit een reguliere winkel) aan te kunnen trekken. Daarom werkt onze afdeling Verloskunde sinds kort samen met de stichting Floor-de-Lis. Zij maken van gedoneerde trouwjurken passende kleine pakjes/ coconnetjes om de baby aan te kunnen kleden. Omdat de stichting vooral afhankelijk is van gedoneerde trouwjurken doet onze afdeling Verloskunde hier een oproep voor ze. » http://bit.ly/2s6CHb2

 

534

 

Met deze keuzes maak je je ceremonie uniek!

bruidspaar033Stap jij binnenkort in het huwelijksbootje en heb je een ceremonie?

Misschien is het leuk om eens na te denken over verschillende keuzes die je kan maken binnen een ceremonie.

– de bruidegom:

gaat hij al vooraan staan zoals standaard de gewoonte is of wil je hem en zijn mama ook graag een “moment of fame gunnen”?

Vele mama’s vinden het ook leuk om hun zoon naar voor te mogen begeleiden en waarom zouden we hen dit niet gunnen?

Zijn jullie al een hele tijd samen dan kan je ook de keuze maken om samen naar voor te komen of wat dacht je er van dat jouw bruidegom van de ene kant komt en jij van de andere kant, je elkaar halverwege ontmoet met een glaasje in jullie hand, klinkt op de toekomst en hand in hand naar voor wandelt?

Op al deze varianten zijn er nog verschillende mogelijkheden. Laat je creativiteit of fantasie maar gaan en maak iets unieks van jullie “entree”.

– hoe plaats je je gasten?

Ga je rijtjes maken zoals het traditioneel hoort of maak je 2 halve cirkels?

Zet je de stoelen in een soort spiraal te maken van de stoelen zodat de bruid iedereen moet passeren voor ze bij de bruidegom raakt of weet je nog iets beters?

– De geloften:

Gaan jullie de gewone dingen beloven zoals iedereen doet of maken jullie er iets persoonlijks van?

Leuk is om geloften te maken die voor jullie van toepassing zijn in het dagelijkse leven. Ten eerste zijn ze makkelijker om na te komen en ten tweede halen ze ook echt iets uit.

Schrijven jullie liever aan elkaar een brief in plaats van geloften te maken?

Hier kan je ook verschillende kanten mee uit. Hoe meer de geloften op jullie betrekking hebben hoe persoonlijker de ceremonie wordt.

– tekenen van een acte

Je kan standaard actes van het internet downloaden maar leuker is dat je een acte maakt die aansluit bij jullie thema en persoonlijkheid.

Zorg dat je de actes mooi inkleed, je kan ze dan later samen met de geloften inkaderen en bewaren op een mooie plaats in je huis?

– het einde van de ceremonie

een ceremonie wordt meestal langzaam opgebouwd met een hoogtepunt rond het ja-woord en de kus.

Daarna krijg je nog wat tekstjes over de getuigen en een afscheidswoord.

Je kan ook eens nadenken om je ceremonie te laten eindigen met de kus en dan onder goede muziek richting receptie wandelen..

Je ziet: er zijn zo veel dingen binnen een ceremonie die je anders kan aanpakken.

Ik bouw meestal een ceremonie op vanuit het niets, helemaal op maat van het koppel.

Misschien kan jij ook eens je ceremonie op een andere manier gaan bekijken en ze helemaal op jouw maat maken je maakt namelijk net de keuze voor een ceremonie omdat je iets persoonlijks wil, toch?

 

 

 

Hoe een mooi en emotionele ceremonie tot stand kwam

IMG_20170524_200143_087Eind april 2017 kreeg ik een mailtje van een meisje dat op 6 mei in het huwelijksbootje trad.

Samen met de mama hadden ze de bruidsjurk uitgekozen, alles was mooi en perfect geregeld maar het noodlot had toegeslagen.

Dit meisje verloor haar mama bij de laatste pasbeurt van haar trouwjurk.

Een zware en harde klap voor stiefpapa Gilert die normaal Fenna haar ceremonie ging brengen..

Mij werd gevraagd of ik het van hem kon overnemen en er een mooi verhaal rond kon schrijven wat ik met veel plezier deed;

Op een avond vertrok ik richting koppeltje en samen bespraken we hoe zij een ceremonie zagen, wat ze graag en niet graag wilden en welke symbolen er aan te pas zouden komen.

Al snel ontdekte ik hun passie voor honden alsook de passie van de bruidegom voor starwars.

Hiermee ging ik aan de slag: ik schreef een verhaal over een meisje dat als beste vrienden honden had en een jongen die achter zijn computer leerde en leefde voor starwars.

Het verhaal werd aangevuld met verhalen van stiefpapa, getuigen en beste vrienden, waar ik contact mee opgenomen had om info te verzamelen, en werd eigenlijk nog een lang en emotioneel verhaal.

Een week voor het huwelijk nam ik contact op met Fenna en Sam en schaafden we de ceremonie hier en daar nog een beetje bij zodat ze volledig op maat stond van het koppel.

En zo geschiedde:

6 mei: een heel bijzondere dag tussen verschillende regendagen door.

Een dag waarop ik een ceremonie mocht brengen die ik persoonlijk voor het koppel geschreven had.

Vlindertjes fladderden af en aan, zonnebloemen stonden klaar en bruid en bruidegom straalden van geluk met af en toe een traan van emotie.

Beiden hadden een zware tijd meegemaakt: kort ervoor had de bruid haar mama verloren, een zwaar verlies om te dragen op de mooiste dag van haar leven!

Alsof mama van hogerop ergens toekeek en over haar prinses waakte was het die dag prachtig weer.

Een unieke blend tussen een papa en mama van 5 honden en bruidegom gek van starwars.

Geniet mee van de beelden, gemaakt door de filmmeisjes.

https://www.facebook.com/germaine250/posts/1494518597265087?ref=notif&notif_t=feedback_reaction_generic&notif_id=1496229571778973

 

 

 

rozen ceremonie

   Rozenceremonie

Heb jij ook iets met rozen en lijkt het jou wat om deze bloemen in je ceremonie te gaan gebruiken dan heb ik hier een paar tips:

Laten we beginnen met gewoon eens de betekenis van een roos en het aantal ervan te bekijken want: mocht u iemand eens rozen willen geven dan kan je niet zomaar een kleur als een aantal gaan kiezen.De buurvrouw bedanken, voor het oppassen op uw kind, met een amoureuze bos van 7 rode rozen kan bijvoorbeeld vraagtekens opleveren, zowel bij de buurvrouw als bij uw eigen vrouw.

U wilt natuurlijk het juiste zeggen en goed voor de dag komen.

Geen nood: na het lezen van deze blog mag u er zeker van zijn dat u de juiste boodschap doorgeeft!

Laten we eerst even de kleuren en hun betekenis bekijken:

rode rozen: ik hou van jou

witte rozen: ik heb respect voor jou

lichtroze rozen: ik blijf je trouw

donkerroze rozen: ik ben je dankbaar

gele rozen: ik vergeef je

Deze boodschap kan je dan koppelen aan een aantal rozen en zo iets speciaals naar de persoon toe zeggen:

1 roos: Erkennen:

2 rozen: vragen

7 rozen: bekrachtigen

9 rozen: eeuwig verkondigen

20 rozen: het spijt me

25 rozen: loven

Als je kleur en aantal gaat combineren krijg je dus een mooie boodschap:

bijvoorbeeld: 1 rode roos: erkennen/ik hou van jou: hier geef je dus de boodschap dat je verliefd bent.

7 donker roze rozen: bekrachtigen/dankbaar: ik wil jou heel hard bedanken.

Rozen ceremonie:

Bij een rozenceremonie gaan wij gebruik maken van rozen. Deze worden aan de mensen gegeven die je wil bedanken voor alles wat ze voor jou gedaan hebben.

Zo kan je:

  •  een boeketje afgeven aan je ouders: hiermee geef je hen de boodschap dat hoe ver jullie van hen verwijderd zijn zij voor altijd in jullie hart zitten
  • een boeketje afgeven aan je vrienden: hiermee bedank je hen voor alles wat ze voor jou gedaan hebben in het verleden

En dan natuurlijk het belangrijkste moment: je geeft een roos aan je geliefde.

Wanneer je dit doet met 9 rode rozen dan krijgen we de boodschap: eeuwig/liefde. Je verkondigt dus de eeuwige liefde aan hem/haar.

Deze rozen worden dan in een mooie vaas geplaatst. De bedoeling is dat de vaas op een goed zichtbare plaats in jullie huis komt te staan.

Telkens er een boodschap verkondigt moet worden kan dan diegene die de boodschap wil geven rozen in die bepaalde kleur en in dat juiste aantal in de vaas plaatsen.

Zo kan je zeggen:

7 rode rozen: ik hou nog altijd van jou!

20 rode rozen: het spijt me, ik hou van jou..

Op deze manier kan je een gevoel dat je niet met woorden kan vertellen toch overmaken aan je partner.

Hou jij van bloemen en symbolen dan is deze ceremonie misschien iets voor jou!

 

 

 

 

 

 

Love letters ceremonie

Wijn-box-1_Bruiloft-Inspiratie

 

Hou jij van het schrijven van een briefje aan je geliefde?

Vind je het romantisch om een briefje aan de ontbijttafel te vinden?

Misschien is de Love Letters ceremonie dan iets voor jullie!

Aan de hand van verschillende brieven leren we jullie kennen, een brief van jou aan je vriend, een brief van je vriend aan jou, een brief van je mama en papa enz..

We krijgen een hele doos vol met brieven, deze vullen we aan met een hoop van kaartjes vol met wensen en advies van alle mensen die jullie nauw aan het hart liggen.

We vullen die doos verder aan met een goed flesje wijn en 2 glazen.

De doos wordt door jullie samen dichtgetimmerd en bewaard voor in tijde van nood.

Op deze manier blijven alle mooie momenten en herinneringen altijd bewaard.

Geniet je van het schrijven van briefjes, lees je graag en ben je romantisch?

Dan is dit zeker een optie voor jullie ceremonie!

tip 5 voor een persoonlijke ceremonie

 

muziek herinneringen

Kies je EIGEN muziek

Ieder lied heeft zijn eigen onverteld verhaal!

Maak van muziek een integraal onderdeel van jullie ceremonie. Want muziek vertelt een verhaal. En dan gaat het niet enkel over de tekst van een gekozen nummer. Dan gaat het ook over de verhalen die achter een lied schuil gaan. En ga gerust niet voor de klassiekers. Jullie mogen best starten met een nummer vol feest en afsluiten met een nog grotere big bang. Of willen jullie net op een rustig nummer meegenomen worden naar die ene lange reis die jullie samen maakten?

Kies muziek die voor jullie herinneringen oproept MAAR: vergeet niet: die herinneringen kennen jouw gasten niet allemaal dus : wat jullie ook kiezen… geef jullie gasten mee waarom jullie voor een bepaald nummer kozen. Laat ze in jullie hoofd kijken. Wedden dat ze zullen dansen op hun stoel?

 

Tip 4: Je EIGEN huwelijk, je EIGEN geloften!

4. Je EIGEN huwelijk, je EIGEN geloften!

23573598019097099_w7kXfWMq_c

Ja zeggen tegen elkaar is al behoorlijk wat maar is dat het enige wat je wil beloven aan elkaar? Ja ik wil?

Denk eens heel goed na en maak aan elkaar een brief vol liefde en genegenheid. Kruip in de romantiek, kruip in de liefde die je voor elkaar voelt en schrijf je boodschap neer.

Niet zomaar een boodschap maar DE boodschap voor die ONE AND ONLY die jouw hart gestolen heeft.

Durf je de menigte niet aan, ben je niet zo’n grote of spreker? Vraag aan je ceremoniespreker om jullie brieven aan elkaar voor te lezen MAAR wel JULLIE brieven!

Ben je niet zo’n grote schrijver? Hierbij een paar tips:

Allereerst moet je in je achterhoofd houden dat deze personal touch bestaat uit drie onmisbare elementen, volgorde waarin je het presenteert moet je zelf even bekijken:

1. de belofte: wat wil je de ander beloven? Bv: de ander te steunen en voor de ander te zorgen, lief te hebben, te beschermen, te inspireren enz
2. een persoonlijke noot: hebben jullie elkaar (op een speciale wijze) leren kennen, waarom ben je zo gek op hem/haar, wat hebben jullie samen meegemaakt enz
3.en een uiting van jou liefde: hoe maakt die ander jou compleet, waarom wil je met diegene trouwen

Hoe begin je?

Dat is altijd een probleem. Wat hierbij helpt is foto’s van je geliefde bekijken en de momenten die jullie deelden.

Denk een beetje verder dan clichés en anekdotes,  schrijf gewoon alles wat er in je opkomt op. jullie eerste dates, de mooie momenten, op welk moment besefte je dat je niet meer zonder diegene verder wilde en waarom, hoe vullen jullie elkaar aan, wat waren moeilijke momenten, wat typeert jullie relatie, welke doelen hebben jullie…
En schrijf steekwoorden op over het karakter van je droomvrouw/man, wat vind je mooi aan hem/haar, wat zou je enorm missen als hij/zij er niet zou zijn. Waar je aan dacht toen je diegene voor het eerst zag enz

En ja, schrijf je geloften op! Want geloof mij, jij gaat die tekst niet onthouden op de dag zelf. Het is zo’n emotionele en bijzondere dag vol spanning, dat je verstand op het moment suprême een beetje vergelijkbaar is met een zeef. Hoe goed je het ook in je hoofd hebt proberen te stampen. Daarom een goede tip: schrijf het op!

Nog beter: Laat je persoonlijke trouwbelofte afdrukken en inlijsten, borduur het op een kussensloop of schilder het op een groot doek. Zo is het ‘ voor altijd’  en kan je geliefde hem zo nu en dan fijn teruglezen.

En vooral: maak van dat ene speciale moment JULLIE speciale moment!

 

 

 

 

tip 3: persoonlijke ceremonie

trouwen-in-de-toekomst

Vele bruidsjurken hebben een fantastische mooie ruguitsnijding. Ik vind ze ook mooi en dan nog extra mooie met een rugketting maar alleen: die ruguitsnijding is niet het enige wat wij, als toeschouwer, willen zien tijdens jullie ceremonie.

Ga dus aub niet zitten met je rug naar je gasten toe, kijk ze aan! Probeer om voor je ceremonie uit te zoeken hoe je kan zitten zodat je gasten jouw gezicht en dat van je partner ook zeker te zien krijgen.

En voor jezelf: als je je lievelingsfilm bekijkt van op de laatste rij in een bioscoop of liggend op de schoot van je lief op de bank, dat is een hele andere ervaring, toch?

Zorg ervoor dat jij de emoties kan aflezen van het gezicht van jullie familie en vrienden want dat is de magie van het huwelijk: de indruk die jij achterlaat bij anderen.

Nog een extra tip: opteer liever niet voor ceremonieboekjes met uitgeschreven teksten. Het zou dan wel eens kunnen dat iedereen daar dan met zijn neus in zit en jij enkel de cover van je ceremonieboekje in 50-voud te zien krijgt.

Vieren met elkaar is ook vieren met elkaar! Toch?

ps: misschien ook eens nadenken over het gsm gebruik?

 

 

 

tip 2 voor persoonlijke ceremonie

jp5Schrap standaardteksten!  Geen afgemeten speech!
Wat zou jij je in 2050 willen herinneren over jullie ja-woord?
Laat je familie en vrienden iets zeggen op je ceremonie, zoek een ceremoniespreker die jouw verhaal in geuren en kleuren vertelt, zoek muziek uit die voor jullie betekenis heeft!
EN HET VOORNAAMSTE:  ga nooit voor een standaardvraag zoals: beloof jij in goede en slechte tijden….. MAAR personaliseer de vraag waarop jullie ja antwoorden. Hou je van humor, maak er iets grappig van
                        Hou je van romantiek, maar er iets liefdevols van
                        Heb je kinderen, betrek hen er ook bij
                        …..
Maar vooral: zeg JA op datgene waar jullie graag JA op zeggen en niet op datgene wat er STANDAARD van jou verwacht wordt!